Adventsbrev

juledekorativ

Skoleovertagelsen

Tusen takk for all velvillighet i forbindelse med skoleovertagelsen fredag 16. november! Det er helt fantastisk hvordan dere foreldre stiller opp og er sammen med elevene, samt arrangerer treff etter skoletid siden AKS-var stengt denne dagen. Hele personalet setter umåtelig stor pris på dette og for oss var det svært verdifullt å samle hele personalet til kompetanseheving i lesing, noe som var tema på fredagen. Lørdag var det workshop rundt skolens 80-årsjubileum som skal markeres i tiden før og på Skolens Dag torsdag 6. juni 2019.

Tusen takk til FAU for gardiner til noen klasserom og benker med bord til utplassering i skolegården, noe spesielt 7. trinn har ønsket seg.

Skolens økonomi

Skolen har de to siste årene hatt et mindreforbruk til tross for knapp økonomisk

budsjettildeling, så vi har fått økonomisk handlefrihet til å oppgradere utstyr på sårt tiltrengte områder: 48 bærbare pc`er som erstatter stasjonære maskiner som fases ut til våren, oppgradering av naturfags- og musikkutstyr, nye møbler til personalrom, innkjøp av diverse bøker til elever og lærere, utskiftning av komfyrer og stekeplater til skolekjøkkenet, nye kjeler og kjøkkenutstyr, nye symaskiner, nytt verktøy til sløydsal, gardiner til flere klasserom, ny sofa til inngangspartiet mm. Det ene datarommet tilbakeføres til naturfagrom pga. innkjøp av de bærbare maskinene, noe som blir veldig bra.

FN-dagen

FN-dagen 24.10. ble gjennomført med pedagogiske opplegg fra TV-aksjonen. Elevene løp også runder (400 meter) og koste seg med popcorn og maiskolber. Tusen takk til alle som sponset elevene for antall runder de løp. Via Spleis kom det inn 36.973,- kr til inntekt for TV-aksjonen. Samme dag arrangerte Aktivitetsskolen "Internasjonal matdag" med utallige gode matretter som fjerdeklasseklubben, AKS-ansatte og foresatte hadde laget.

Bokuka

Bokuka ble gjennomført i uke 48 til stor glede for elevene. Tema i år var Astrid Lindgrens bøker. Første- og andretrinn leste boka om Pippi, tredje- og fjerdetrinn leste om Ronja Røverdatter, og femte-syvendetrinn leste om Brødrene Løvehjerte. Til stor jubel ble Ida, lillesøsteren til Emil, (dukke) heist opp i skolens flaggstang mens Emil-sangen ble spilt over skolens høyttaleranlegg. Mange av elevene og lærerne hadde kledd seg ut som figurer fra Lindgrens leseunivers, noe som var populært.

Nasjonale prøver

Resultatene fra høstens nasjonale prøver for henholdsvis 5. og 8. trinn er gode sammenlignet både med Oslo og nasjonalt, noe som er viktig for skolen.

Trivsel

Det er populært med trivselsleker for elevene i storefri hver dag og trivselslederprogrammet er et viktig bidrag til at alle har et tilbud om å være med og leke. Elevundersøkelsen som ble gjennomført på 5.-7. trinn i november viser et godt resultat for trivsel og trygghet blant elevene, noe som også er viktig for elevenes faglige utvikling.

Aktivitetsskolen

AKS er godt i gang med prosjektet "Lesing og regning i AKS" og det er en egen prosjektgruppe som jobber med dette. Mange ansatte har vært på kurs og det gjennomføres jevnlige møter mellom lærerne på 1.-4. trinn og AKS-ansatte for å skape en god sammenheng mellom skole og AKS. Barna storkoser seg med ulike aktiviteter og leker på AKS.

Desember

Nå i desember skal alle klassene gjennomføre avslutninger med sang, dans eller skuespill. Scenen har blitt tatt ned i gymsalen, noe som betyr at gymtimene vil foregå ute. Det blir ellers mange hyggelig aktiviteter med juleverksted og juleforberedelser. Det blir ikke lekseverksted i uke 51. Vi gleder oss til adventskonsert med skolekoret fredag 7.12. og til Lucia-samling torsdag 13.12.

Mange av elevene ønsker å gi hverandre julepresanger, noe som jo er hyggelig, men vi ber om at levering av gaver ikke skal foregå på skolen, da dette lett fører til at noen føler seg utenfor.

Onsdag 19. desember blir det arrangert skolegudstjenester i Ormøya kirke og julesamling på skolen. Andretrinn skal være forsangere og tenne lys i kirken, og sjettetrinn skal lese juleevangeliet. Alternativ samling vil ha tema "Lysfest". Skolen ønsker at alle foresatte tar et selvstendig valg i samråd med eleven om hvilket arrangement man ønsker å være med på. Send mail til kontaktlærer innen fredag 14.12. om hvilket arrangement eleven skal delta på. Ved manglende svar blir eleven med på skolegudstjenesten.

Torsdag 20.desember er siste skoledag og det blir gang rundt juletreet på formiddagen. Elevene kan ha med seg godteri for kr. 30,- samt en brus (0,5 l). Alle elevene slutter

kl 13.05. Avspasering av timer blir som kompensasjon for ekstra timer på Skolens Dag.

Vi ber om at alle må ta med seg alt de har av klær og sko hjem til jul, slik at skolen kan bli vasket ordentlig og vi kan starte opp med en ren og ryddig skole på nyåret. Klær som ikke er avhentet innen 20. desember vil bli sendt til Fretex.

Følg gjerne skole og AKS på Facebook: Nedre Bekkelaget skole og aktivitetsskole.

Første skoledag etter nyttår er torsdag 03.01.

Vi ønsker dere alle en riktig fin adventstid! God Jul og Godt Nyttår!

Med vennlig hilsen skoleledelsen v. Kari, Hege, Linda og Kjersti