Adventsbrev

Bilde av julekuler

Elevrådet

Skolen har et flott elevråd som er engasjerte og aktive. Elevrådet har bl.a. kommet med gode innspill til arbeid med bærekraftig utvikling og klima, noe som er sentrale elementer i Fagfornyelsen, LK20. De ansatte jobbet videre med dette på seminaret som vi hadde i november og klima vil være tema på Skolens Dag torsdag 4. juni.

Nasjonale prøver

Resultatene fra høstens nasjonale prøver for 5. trinn er svært gode sammenlignet både med Oslo og nasjonalt, noe som er viktig for skolen. Elevene på 8. trinn har også gjort det bra på de nasjonale prøvene.

Trivsel

Elevundersøkelsen på 5.-7. trinn har blitt gjennomført, samt Trivselsundersøkelsen for 1.-4. trinn. Resultatene foreligger ikke enda, men elevene uttrykker til lærerne at de trives på skolen.

Aktivitetsskolen

Dekningsgraden på AKS er på imponerende 95,5%! Barna storkoser seg med ulike aktiviteter og leker på AKS.

Den internasjonale matdagen var en kjempesuksess med hyggelig sosialt samvær mellom barn, foresatte og ansatte. 4. klasseklubben gjorde en kjempejobb som vertskap og holdt stramt i tøylene gjennom hele arrangementet.

AKS jobber kontinuerlig for å videreutvikle seg og sine rutiner for å kunne gi barna et best mulig tilbud, derfor endret vi nylig rutinene for utskriving ved henting for å kunne frigjøre mer tid sammen med barna.

Biblioteket

Biblioteket har fått en oppgradering med nye møbler, samt blitt ominnredet i ulike soner. Elevene stortrives der og skolen har søkt Kulturrådet om å bli omfattet av en innkjøpsordning av bøker til skolebiblioteket. Det vil si at hvis skolen kommer med, kan vi få 120 nye norske titler kostnadsfritt hvert år i en 3-årig avtale.

Mulig utvidelse A-gruppa

Utdanningsetaten og Undervisningsbygg har sett på muligheter for å utvide skolens byomfattende gruppe for elever med autismespekterforstyrrelser. De ansatte er positive til dette, men det gjenstår å se om det bygningsmessig er mulig å bygge om aktuelle lokaler.

Det har også vært snakk om at det samiske opplæringstilbudet skulle flyttes fra Kampen skole og til Nedre Bekkelaget, men dette ser ikke ut til å være realistisk pr. nå utfra høring og ønsker fra Sametinget og den samiske foreldregruppen.

FAU

Tusen takk til FAU for aktiv deltagelse til skolens beste og for bl.a. innspill til mindre trafikkregulerende tiltak som har blitt sendt inn til bydel Nordstrand.

Desember

I desember skal alle klassene gjennomføre avslutninger med ulik underholdning. Scenen har blitt tatt ned i gymsalen, noe som betyr at gymtimene vil foregå ute eller evt. omdisponeres. Det blir ellers mange hyggelige aktiviteter med juleverksted og juleforberedelser, og det blir Lucia-samling fredag 13.12.

Det blir ikke lekseverksted i uke 51.

Mange av elevene ønsker å gi hverandre julepresanger, men vi ber om at levering av gaver ikke skal foregå på skolen, da dette lett fører til at noen føler seg utenfor.

Onsdag 18. desember blir det arrangert skolegudstjenester i Ormøy kirke og julesamling på skolen. Andretrinn skal være forsangere og tenne lys i kirken, og sjettetrinn skal lese juleevangeliet. Alternativ samling vil ha tema "Lysfest". Skolen ønsker at foresatte tar et selvstendig valg i samråd med eleven om hvilket arrangement man ønsker å være med på. Gi beskjed til kontaktlærer innen fredag 13.12. om hvilket arrangement eleven skal delta på. Ved manglende svar blir eleven med på skolegudstjenesten.

Fredag 20.desember er siste skoledag og det blir gang rundt juletreet på formiddagen. Elevene kan ha med seg godteri for kr. 30,- samt en brus (0,5 l). Alle elevene slutter kl 13.05. Avspasering av timer blir som kompensasjon for ekstra timer på Skolens Dag.

Vi ber om at elevene tar med seg alt de har av klær og sko hjem til jul, slik at skolen og AKS kan bli vasket ordentlig. Det er fint å starte opp med en ren og ryddig skole på nyåret. Klær som ikke er avhentet innen 20. desember vil bli sendt til Fretex.

Følg gjerne skole og AKS på Facebook: Nedre Bekkelaget skole og aktivitetsskole.

Første skoledag etter nyttår er torsdag 02.01.2020.

Vi ønsker dere alle en riktig fin adventstid! God Jul og Godt Nyttår!

Med vennlig hilsen ledelsen ved Nedre Bekkelaget skole og Aktivitetsskole