Tur til Alta

En gruppe mennesker som står ved siden av en treslede i snøen

Rett etter påske reiste urbane samiske elever fra Oslo samiske skole 2000 km for å komme tettere på den sin egen kultur. Denne reisen er av stor betydning for elevenes kulturtilhørighet. Det var 13 elever på 6. og 7 trinn, samt tre samiske lærere med på turen.

Vi besøkte Aalta Sámi Siida i fjor høst, og det ga mersmak. Det overordnede målet for turen er å utvide elevenes kunnskap om samiske kultur. I Alta og Finnmark får de den samiske kulturen tett på. De ser forhåpentligvis ting i en større sammenheng, noe som er med på styrke barnas samiske identitet. Når elevene får en større forståelse av sin egen samiske identitet, kan det bidra til økt forståelse, respekt og utforsking av identitet for alle barn og unge. Å lære å akseptere ulike identiteter og se at vi er forskjellige, gjør oss i bedre stand til å delta i et inkluderende og mangfoldig samfunn. Lærerne på Oslo samiske skole er alltid bevisste på at vi voksne er viktige læringsforbilder, både språklig og kulturelt for den oppvoksende generasjon. Det å stå støtt i seg selv som menneske og som kulturbærer er av stor betydning.

Programmet i siidaen var fullspekket med tradisjonsaktiviteter og klare læringsmål. Elevene fikk innføring i myk duodji (håndarbeid). Hver elev sydde sin egen veske av reinskinn, og vesken tok de med til Oslo. En fin måte å ta med en bit rein sørover.;)
Det ble også undervisning om tema rein. Først en teoridel og deretter deltakelse i praktiske tradisjonsaktiviteter ute sammen med to reineiere.
Elevene fikk være med på å fange rein, for deretter å kjøre med rein. Det var stor stas og en opplevelse som samiskelevene våre ikke får oppleve i Oslo. Det er noen med å få oppleve den autentiske samiske kulturen uten eksotifisering. Elevene fikk også under oppholdet «bade» i det samiske, - høre det samiske språket og øve seg på å snakke språket.
Noen av elevene fikk også være med på scootertur med reineier Nils Per Sara. Vi fikk servert blant annet samiske tradisjonsretter og rosinbrød av kokken Berit Anne.
Vi bodde på Alta River Camping som er i gåavstand til Siidaen-leirskolen.

Oslo samiske skole har fått tildelt prosjektmidler fra Sametinget for å få gjennomført denne kultur-turen.
Samisklærerne understreker det gode samarbeidet som Alta Sámi Siida og Oslo Samiske skole har etablert. Alta Sámi Siida har laget et gjennomført godt pedagogisk opplegg for Oslo-elevene.

Både elever og lærere sitter igjen med mange gode, varierte og skjellsettende minner fra oppholdet her i Alta. Det å komme til Siidaen gir en slik varm "hjemfølelse".

Skrevet av Máre Helander
Teksten er også publisert i avisene Avvír og Altaposten