Oslo samiske skole

Veggkunst

Samiskopplæringen fikk navnet Oslo samiske skole, og ble en del av Nedre Bekkelaget skole. Navnet opplever vi som godt og inkluderende fordi alle samiskelevene våre kommer fra nærskoler i hele Oslo.

Oslo samiske skole er det byomfattende samisktilbudet for elever med samisk bakgrunn som ønsker samiskopplæring. Vi organiserer samiskundervisningen for alle elever fra 1. klasse i grunnskolen og ut videregående skole.
De siste tre årene har vi opplevd en jevn økning av elever. I flere år har elevtallet ligget på rundt 50 elever, men skoleåret 23/ 24 har vi kommet opp i 78 elever.

De fleste elevene våre får opplæring i nordsamisk som andrespråk, men vi har også noen som har samisk som 1. språk (morsmål).
Elever som har undervisning i sørsamisk eller lulesamisk får det gjennom fjernundervisning organisert av OSS.
Undervisningen skjer stort sett innenfor ordinær skoletid, noe elevene setter pris på. Vi har morgenøkter fra kl. 8.00 og nye økter kl. 12.00.
På videregående skole sender vi ut reiselærer til noen elevgrupper og kombinerer med teams-undervisning.

Oslo samiske skole har som mål å tilby samiskopplæring preget av høy kvalitet innenfor rammer av samisk kultur og tradisjon, historie og samfunnsliv. Vi er hele tiden bevisst at våre elever er urbane samer, og at den samiske identiteten er en del av elevens samlete identitet. Men på Oslo samiske skole kan elevene få et samisk miljø og styrke den samiske delen av identiteten.
I tillegg til årstimetallet i samisk tilbyr vi fagdager og sosiale eller kulturelle samlinger.

Oslo samiske skole driver også utadrettet virksomhet rettet mot elever og lærere i Osloskolen, samt studenter på barnehagelærer- og lærerutdanning. Målet er å formidle kunnskap og forståelse for samiske perspektiver.

Elever med samisk bakgrunn kan starte med samiskopplæring når som helst i skoleløpet, og vi har grupper på ulike nivå for å kunne møte hver enkelt der de er.

Påmelding skjer elektronisk på Utdanningsetatens sider under Samisk opplæring:

Lurer du på noe mer angående Oslo samiske skole, kan du kontakte avdelingsleder Yngvild Føyn Odden på e-post: yngvild.odden@osloskolen.no eller ringe skolens sentralbord: 22 78 29 50.

Nedre Bekkelaget skole
Samisk tromme